Een bedrijfsfilm dat werkt

Een bedrijfsfilm die werkt

filmrolWil je het imago van je bedrijf boosten, nieuwe medewerkers aantrekken of je personeel enthousiasmeren? Dan is een aantrekkelijk bedrijfsfilmpje een leuke manier om je boodschap de wereld in te sturen. Maar, hoe zorg je ervoor dat je bedrijfsfilm zijn effect niet mist? Door bij de productie rekening te houden met de volgende tips.

Bepaal, voor je begint te filmen, wat je wil bereiken en tot wie je je wil richten. De gouden regel is: kies één doel en één doelgroep per productie, anders sla je de bal gegarandeerd mis. Wil je meerdere ambities of meerdere doelgroepen bereiken? Maak dan verschillende filmpjes. Beter twee keer investeren en slagen in je opzet, dan één keer investeren en… met lege handen staan.

Dit rekruteringsfilmpje van de Federale Politie is een mooi voorbeeld van een productie met een duidelijke bedoeling: medewerksters rekruteren, en een duidelijk publiek: kandidaten die sociaal, luistervaardig, integer, diplomatisch, respectvol en menselijk zijn. Niet te verwonderen dat het een prijs won op het Festival van de Bedrijfsfilm in 2012.

Kort en tijdloos
Prop niet teveel informatie in één filmpje. Doe je dat wel, dan krijg je een overload waardoor je boodschap niet overkomt. Vind je het belangrijk om veel info te verspreiden? Verwijs op het einde van het filmpje naar de bedrijfswebsite. Daarop kan je alle informatie kwijt die de bezoekers volgens jou nodig hebben.

Maak je bedrijfsfilmpje niet te lang. Drie minuten is ideaal. Is je productie langer, dan is de kans groot dat de gedachten van de kijker afdwalen en ze de film niet uitkijken.

Wil je gedurende een langere periode kunnen gebruikmaken van je bedrijfsfilm? Zorg er dan voor dat je geen informatie gebruikt die snel verouderd is -zoals kortlopende projecten of acties- maar houd het bij de langetermijnvisie van je organisatie.

Dit heeft Brussels Airport goed begrepen. Deze productie werd in 2013 één van de winnaars van het Festival van de Bedrijfsfilm.

Muziek en beeld
Zorg ervoor dat de muziek die je gebruikt aansluit bij de sfeer van je bedrijf en bij de beelden die je gebruikt. Ze mag niet overheersend zijn, want dat leidt de aandacht af van de boodschap. Hou ook rekening met auteursrechten. Voor sommige muziek moet je betalen, andere kan je gratis gebruiken. Meer info vind je bij SABAM.

Zorg voor afwisselende beelden met verschillende camerastandpunten en een goed beeldritme, zodat je film niet saai wordt.

De bedrijfsfilm Message of Ghent van Phort of Ghent brengt dit mooi in de praktijk.

Ingrid Van Wanzeele

VDAB

https://www.vdab.be/magezine/okt13/bedrijfsfilm.shtml